اشعار فولکلوریک کمیجان

دراین وبلاگ بخشی از اشعار محلی و فولکلوریک کمیجان را که به زبان ترکی است ارائه میکنیم

اشعار فولکلوریک کمیجان

دراین وبلاگ بخشی از اشعار محلی و فولکلوریک کمیجان را که به زبان ترکی است ارائه میکنیم

اشعار ۲

69

بو داغدا جیران گه زر               در کوهستان آهو گردش می کند

ال ایاقین داش اه زر                  دست و پایش را سنگ  مجروح میکند

من سنه نی له میشم                 من بتو چه کرده ام ؟

سن مندن کنار گه زر               که تو از من کناره می گیری ؟

-----------------

73

دامنا دوران آق چادور              با چادر سفید بر بام ایستاده ای

حاصاروموز باغچادور                    در خانه مان باغچه ای داریم

گل میشدی گول ده ری                       آمده بودی گل بچینی

آچول مویوب غونچادور                 گلها باز نشده و غنچه هستند .

-----------------

77

دامنان داما داموموز                     بامهای خانه مان بهم مرتبط است

قانشاردور ایوانوموز                    ایوانهای ما روبروی یکدیگر است

سن اوردان چخ من بوردان           تو از آنجا در بیا و من از اینجا

کور اولسون دوشمانوموز             تا چشمان دشمنانمان کور شود .

-------------------

81

اوتورموشدوم ایش اوسته            بر سر کار قالیبافی نشسته بودم

گون دوشده کوجه اوسته            که نور آفتاب بر چوب کوجی(چوب قالبافی) افتاد

دی دی لر یاروم گلده               خبر دادند یارم می آید

موشتولوخ گوزوم اوسته            مژدگانی بروی چشمم .

85

سو گلر لوله لوله                    آب لوله کنان جریان دارد

یار گلر گوله گوله                  یارم خنده کنان می آید

ایپک دسمال الینده                دستمال ابریشمی بدستش دارد

گول ترین سیله سیله           دانه های  عرق صورتش را پاک می کند.

-------------------

89

آق چنار ، قوشا چنار                 ای چنار سفید ، چنارهای زوج

دایا باش باشا چنار                سرهایتان را به یکدیگر تکیه دهید

قارداش گلیب گچنده               وقتی برادرم آمده عبور می کند

یارپاخ توک ، دوشه چنار          با ریختن برگ ، راهش را فرش کنید

---------------

93

سماوار آلموشام اوچ قیشلی دورا             سماور خریدم سه پایه واسته

تورانه سووموشم ، شیرینه بورا             به توران دل بسته ام، شیر آنرا را بگرداند

سماوار آلموشام ، شیره اوزوندن           سماور خریدم شیرش از خودشه

تورانه سووموشم ، اوپم گوزوندن            بتوران دلبستم از چشمانش ببوسم

سماوار آلموشام شیره بولغاردان             سماور خریدم شیرش بلغاری

تورانه سووموشم ، اوپم لوپ لاردان          به توران دلبستم از لپش ببوسم

---------------------

100

آفتافانه دولدوردوم                                  آفتابه را پر کردم

دولدوروب دالدا دوردوم                        پرکردم و عقب ایستادم

بی وفا یار الیندن                                      از دست یار بی وفا

لاله رنگیم سولدوردوم                          رنگ لاله گونم زرد شد

--------------------

104

ساماواری شیری یم                          شیر سماورم من

آچولموش باغ گولی یم                       مثل گل باز نشده (غنچه) باغم من

 بیر یاندان یاخون قونشه                     از یک سو همسایه نزدیک بهم علاقه داره 

بیر یاندان ایستک لی یم                     از آنور هم خواستگار دارم

--------------

108

آفتافا دوله نیل دن                         آفتابه پر از رنگ نیلی است

ایسترم جان و دلدن                    ترا از جان و دل می خواهم

ایکی گویون بیر اولسا                    اگر دوقلب یکی باشند

نجه دویار بیر بیردن                    چگونه از هم سیر می شوند ؟

---------------

112

گویده قارالان بولوت                ابری که در آسمان سیاه کرده ای

رنگه سارالان بولوت                 ابری که در آسمان زرد می شوی

یاره یاردان آیوردی                  یاری را از یارش جدا کردی

اینده آرالان بولوت                      حالا دیگر از هم باز شو

--------------

116

دامنان داما گل میشم                         از بامی به بامی برآمده ام

گول درماغا گلمیشم                          برای چیدن گل آمده ام

بیرجوت مارالوم ایتیب                        یک جفت آهویم گم شده

آختارماغا گلمیشم                            برای پیدا کردنشان آمده ام

آلا گوزلی جیرانه                             آهوی سیاه چشمم را

آختارماغا گلمیشم                            برای پیدا کردنش آمده ام

-------------

نظرات 1 + ارسال نظر
عماد پنج‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:32 ب.ظ

من از قم به کمیجانی ها سلام دارم.
خیلی خوشحال شدم که از این سایت دیدن کردم. از کسانی که برای شناسایی شهرستان کمیجان و فرهنگ و آداب مردم صمیمی آن دیار فعالیت میکنند،کمال تشکر را دارم.
زادگاه من هم کمیجان است. دلم میخواهد هموطنانم نظریات خود را ارسال کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد